top of page
חיפוש

נקודות דיקור, תזונה וצמחים לפריון

על פני ערוצי האנרגיה בגוף קיימות 365 נקודות דיקור בעלות זרימה מוגדרת, הן מבחינת כיוון והן מבחינת מסלול.

לכל נקודה יש שם, המסמל את אופי תפקודה האנרגטי ואת יכולתה לייצר שינוי ותנועה.

לנקודות דיקור מסוימות יש השפעה רחבה על יכולת התפקוד של מערכת הרבייה ועל זרימת דם תקינה לרחם ולשחלות.


לדוגמה, נקודת הקצה של מרידיאן הטחול, המתחיל בבוהן ומסלולו עולה לעבר איזור המפשעה, מאפשרת תנועה נכונה של הדם והחזקתו ובכך משמשת כנקודה ראשית להפסקת דימומים מהרחם, בסיוע מוקסה (צמח לענה מיובש שכתוצאה מחימומו מסוגל לספק לגוף את הכוח והחיוניות הנדרשים).


ההתוויה של נקודה זו הינה למקרים של חולשה ומחסור באנרגיה. שילובה עם נקודת דיקור על אותו ערוץ הטחול, הנקראת 'שער הזרימה', מאפשר תנועה תקינה של דם לעבר הרחם ובכך מסייע בשליש הראשון להריון (בו תנועת הדם לרחם מואצת ובתהליכי פיריון) לייצר את הקרקע הפוריה לעיבוי רירית הרחם.

נקודות דיקור משתלבות כחלק ממערך כולל בפריון האישה בשלבים השונים של המחזור החודשי, כאשר מחלקים את המחזור לחלק הפוליקולרי - הזמן עד הביוץ, בו צריך לבנות יין נוזלים ודם, והלוטאלי - בו נשתמש בנקודות המחזקות את היאנג. כמובן שיש להתייחס אינדוידואלית למצבה של האישה ולחוסר האיזון שלה.


מהו השלב הפוליקולרי?

שלב זה מתחיל מהיום ה-1 של הווסת וכולל צניחה של רמות ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון ונשירה של רירית הרחם.

בשחלה עצמה מתחילה צמיחה של זקיקים. ההיפותלמוס מרגיש את הירידה בפרוגסטרון, מפריש את הורמון הGNRH ומגרה את ההיפופיזה להפרשת FSH.

הFSH מגרה את השחלה ואיברי הרבייה וכתוצאה משחרור זה מתחילה השחלה לגדל זקיקים.

ביום ה-7 נבחר זקיק איכותי בעל ריכוז אסטרוגן גבוה וקולט בתוכו FSH, כאשר הוא הופך לזקיק הדומיננטי והשאר הולכים ומתנוונים. ביום ה-12 הזקיק הדומיננטי מפריש אסטרדיול, הגורם לגדילה של רירית הרחם. הוא מגרה את בלוטות צוואר הרחם לקראת תהליך הביוץ וביום ה-14 LH מופרש מההיפופיזה ותפקידו להפריש עוד אסטרוגן לזקיק ולהביא אותו להבשלה סופית לקראת הביוץ.


לרפואה הסינית יש תרומה רבה בכל שלב ושלב, על ידי שימוש בדיקור ובצמחי מרפא. ישנן בעיות שונות העלולות לבוא לידי ביטוי ברירית דקה מידי, רזרבה שחלתית נמוכה ורמות FSH גבוהות וכך התהליך הטבעי לעבר הריון לא מתקיים באופן תקין.

בשלב זה אני מבררת ומאבחנת איפה מתקיים חוסר האיזון ומהו שורש הבעיה, באיזה איבר או ערוץ עלי לטפל ובאילו נקודות דיקור.


ברפואה הסינית אנו מאבחנים מצבים שונים, חוסרים ביין או יאנג, חוסר בצ'י וחוסר דם, תקיעות של דם, או מצב בו יש ליחה וקור ברחם. בעזרת הבנה מעמיקה של אותו חוסר איזון ארכיב את פורמולת הצמחים המדויקת ואת נקודות הדיקור הנדרשות.


כדי להמחיש את אופן הטיפול, אשתף באחד מסיפורי ההצלחה.

אישה בת 30 מנסה להכנס להריון. סובלת מאנדומטריוזיס וחסימה של חצוצרה בצד ימין. כתוצאה מכך עברה ניתוח חצי שנה לפני שהגיעה לטיפול. בפרופיל ההורמונלי נצפה FSH18 (נחשב מאוד גבוה).

המחזור שלה לא סדיר, סובלת מדימום חזק עם קרישי דם, עצבנות, שינויי מצב רוח ומעט גלי חום.

בבדיקת מישוש בטני אבחנתי קור. לדבריה, תזונתה מורכבת בעיקר ממזון קר שאינו מבושל (תזונה קרה).


האבחנה הסינית היא: תקיעות של צ'י ודם הכבד וחולשה בכליות.

הטיפול במקרה זה כלל שילוב של דיקור וצמחי מרפא, כגון: DANG GUI,CHUAN XIONG , CHAI HU שיסייעו להנעת הצ'י ודם הכבד ויאפשרו זרימה חלקה והזנה של הדם.

בנוסף נתתי למטופלת את הצמח BAI SHAO המזין את הדם, מפיג כאב ומחזק את הכליות יחד עם SHI DI HUANG+SHAN ZU YU.

צמחים אלו מזינים את תמצית היין ויאנג הכליות ומחזקים את הדם.

בדיקור התמקדתי בנקודות על גבי ערוץ הכבד ומעטפת הלב, המאפשרות תנועה חלקה של דם לרחם וויסות התנועה החלקה של הצ'י.

נקודות על ערוץ מעטפת הלב ירגיעו את הנפש ויאפשרו את הקשר הנכון בין הלב והכליות. זהו חיבור חשוב במקרים של בעיות פריון, מתוך הבנה שהגוף והנפש מחוברים אחד לשני ועל ידי ויסות תנועה נכונה וחיבור יכול להתקיים הריון.


בנוסף, נקודות באיזור הבטן התחתונה יעזרו לחמם את הדם, יפיגו כאב כתוצאה מקור ויניעו את הדם לרחם.

המטופלת קיבלה המלצות תזונתיות: מרק עצמות עם אצת קומבו להזנת הכליות ומזון מבושל המחזק את אנרגית האדמה כגון ירקות כתומים.

לצד זאת, עלים ירוקים המזינים את הדם ומאפשרים תנועה (במיוחד עלים חריפים כגון נענע, רוקט, בזיליקום כוסברה).

גם דג סלמון ודגי ים צפוניים העשירים באומגה 3 נכנסו לתפריט.

לאחר שלושה חודשים בה הגיעה לטיפולים אחת לשבוע ולקחה שלוש פורמולות שונות שהרכבתי בהתאם למצבה הגיעה עם בשורה משמחת מאוד שנקלטה להריון.


מהו השלב הלוטאלי?

זהו השלב לאחר הביוץ, בו הביצית הופכת לגוף אנדרוגני שנקרא הגופיף הצהוב. הוא מפריש פרוגסטרון ומונע ביוץ נוסף, מאפשר לייצב את רירית הרחם ומונע את נשירתה בשלב זה.

הרירית ממשיכה להתעבות בפלזמה ובשלב זה רמות האסטרוגן גבוהות. לקראת היום ה-25מתחיל הגופיף הצהוב להתנוון ובשלב זה רמות הפרוגסטרון מתחילות לרדת ואז מתחילה הווסת.

בשלב זה מבחינת הרפואה הסינית, אעבוד פחות על בניה של דם ונוזלים ואדאג לתמוך ולשמר אנרגיה על מנת לחזק את אנרגית היאנג.


במידה והייתה הפריה של זרע וביצית בתהליכי הפריה חוץ גופית, הדיקור הינו גורם משפיע ורלוונטי מאוד.

כשמדובר על שלב השאיבה ואז שלב ההחזרה ושלב ההשתרשות ברחם, ישנן נקודות דיקור שיאפשרו החזקה, תנועה תקינה, חיזוק והשרשה.

נקודות דיקור על ערוץ הכליות לאורך המסלול קשורות בתנועת הדם לרחם וביכולת של הכליות לאסוף ולתמוך בהשתרשות.


העבודה עם הכלים השונים שיש לרפואה הסינית להציע בתחום הפריון והיכולת לקדם את מצבה הבריאותי והרגשי של האישה תורמות באופן משמעותי לפריון ספונטני, גם בתהליכי הפריה חוץ גופית. לא מעט מחקרים תומכים ומראים את הקשר הישיר בקרב נשים, בין סיכוי להרות ובין טיפול בדיקור וצמחי מרפא.

מחקר הנעשה באוניברסיטת תל אביב עם דר שחר לב ארי וקרן סלע


המלצה תזונתית, יחד עם צמחים ותוספי מזון, ניתן לאחר אבחנת המטופלת או המטופל.

ישנם תוספי מזון, כגון יוביקווינול, נגזרת פעילה של קואנזים קיו 10 הקשור במטבוליזם של המיטוכונדריה ומשמש מרכיב חיוני בנשימה התאית. מאוד חשוב לקחת תוסף זה במצבים כגון רזרבה שחלתית נמוכה או בעיה מורפולוגית אצל הגבר.

אבץ הינו מינרל חשוב, המסייע לגוף לנצל את רמת האסטרוגן והפרוגסטרון באופן יעיל. מחסור שלו יכול להוביל לירידה בפוריות הגבר והאישה.

מקור האבץ בעיקר במזון מהחי כגון בקר, עוף, ביצים וגם מהצומח- דגנים מלאים, גרעיני דלעת, שיבולת שועל, אגוזים, פטריות, שיפון ועוד.

וויטמין C חשוב גם לפוריות הגבר ובמיוחד לנשים, הנוטלות תרופה בשם CLOMID המיועדת לעידוד הביוץ. יש להזהר ולקחת מינון מתאים, מאחר ומינון יתר יכול לגרום לתוצאות הפוכות. המינון המתאים הוא לרוב עד 1000 מ"ג ביום.

ויטמין E חשוב לאיזון ההורמונאלי, יתכן שנשים שנטלו גלולות במשך שנים יהיו בחוסר של ויטמין זה.

סלניום הוא אנטיאוקסידנט המסייע מאוד לפוריות הגבר ומסייע במניעת הפלות אצל האישה. הוא בעל תפקיד חשוב במטבוליזם של התא וניתן למצוא כמות נכבדת שלו באגוזי ברזיל. 2 יחידות ביום היא מנה מספקת.

ויטמין A הינו ויטמין חשוב המכיל רמת אנטיאוקסידנטים גבוהה. ניתן לקבל אותו בתזונה כגון ביצים, שמן דגים, פירות וירקות בצבע צהוב וכתום כגון גזר, ועלים ירוקים כגון תרד.

ויטמיני B מסייעים לאיזון רמות האסטרוגן אצל נשים ולאיזון הורמונאלי. ניתן למצוא ויטמיני B במזונות כגון ביצים, קטניות, שעועיות, דגנים מלאים, קינואה, אורז מלא ואגוזים.

אומגה 3 הינה חומצת שומן שנחקרה רבות בהקשרים רבים, ביניהם בהקשר לפריון הגבר. שימוש בה משפר את איכות הזרע בקרב גברים עם בעיות פוריות, ומעלה את ריכוז ותנועתיות הזרע.

לגבי נשים - מומלצת בזמן הריון וגם כאשר יש רזרבה שחלתית נמוכה, במינון של 2000 מ"ג ליום, מאחר ועובדת על חדירות ממברנת התאים ובכך מאפשרת גמישות של ממברנת הביצית. דבר זה מאפשר לזרע לחדור אותה ביתר קלות.





bottom of page