top of page
חיפוש

חיסון מהטבע לקראת שפעת החורף

לפני שאנו רצים להתחסן לקראת החורף, לטבע יש כמה דברים להציע עבורנו. צמחי מרפא ותזונה הם מתנה מהטבע, הם בשימוש רפואי מזה אלפי שנים, מכילים ויטמינים, מינרלים ומרכיבים רבים נוספים ונטולי תופעות הלוואי הקיימות בתרופות.

ניקח לדוגמא את שורש הזנגביל (ג'ינג'ר או Zingiber officinale בשמו הלטיני). סגולותיו של שורש הזנגביל ידועות בתרבויות רבות מזה מאות שנים. ריכוז החומרים שבשורש מקטין את הסיכון ללקות בטרשת עורקים, מונע בחילות ומחזק חולי סרטן לאחר טיפול כימותרפי ואף מייזע ומסייע לעור לפנות רעלים. בנוסף להיותו מייזע, הזנגביל מחמם וטוב להתקררות עם שיעול, ליחה ונזלת מימית שקופה, כאבי שרירים וראש; הוא מחמם את הקיבה, מפסיק בחילות והקאות שמקורן בקיבה ועוזר לשילשולים. כמו כן הוא מחזק וממריץ את מערכת החיסון (מטפל ומונע זיהומים בקטרייאלים וויראליים), מטפל בהרעלת מזון או צמחים ועוזר לקיבה לעכל צמחים.


שילוב נכון של מספר צמחים יכול לחזק את מערכת החיסון ואת הגוף ובכך למנוע מהוירוסים של שפעת החורף לחדור אלינו. ישנם צמחי מרפא למניעה וצמחי מרפא לטיפול.

אחד הצמחים הידועים ביותר למניעה הינו צמח האסטרגלוס שמקורו ברפואה הסינית. צמח זה עדין וניתן להשתמש בו לאורך זמן, גם אצל ילדים. הוא תומך במערכת חיסון ומונע הידבקויות של וירוסים וחיידקים. הצמח הנחקר ביותר לטיפול במחלות ויראליות וחיידקיות הינו אכיניצאה. זהו צמח חזק, שיש לקחתו לתקופת מחלה בלבד ולא לאורך זמן, הוא משפיע על מערכת החיסון ומעודד ייצור כדוריות דם לבנות. ע"י פעילותו המחזקת הגוף יכול להתמודד בצורה יעילה כנגד כל פולש.


צמחים נוספים היעילים במצבי שפעת והצטננות ולהם פעילות אנטיויראלית, נוגדת דלקת ובעלת השפעה ממריצה על מערכת החיסון הם הסמבוק השחור והאורגנו. מהאורגנו מפיקים שמן המשמש כטיפול נגד חיידקים ווירוסים והוא יכול להוות תחליף טבעי לאנטיביוטיקה במקרים רבים.


שמן קצח ידוע מזה שנים רבות כמחזק מערכת חיסון ומטפל ביעילות במחלות מערכת נשימה עליונה או הצטננות וכנגד וירוסים ושפעות, בשל התכונות האטיויראליות. לשמן מזרעי קצח בכבישה קרה סגולות בריאותיות רבות, הוא עשיר במרכיבים תזונתיים כגון ויטמינים ומינרלים ובחומצות אמינו המהוות אבן בניין של חלבון. על מנת ליצור מערכת חיסון טובה, התאים זקוקים לאותן חומצות אמינו (חלבון). בנוסף, עשיר שמן הקצח בחומצת שומן לינולאית - חומצת שומן בלתי רוויה, מכאן שהוא עוזר בהורדת כולסטרול, תחזוקת כלי דם, מניעת תהליכים דלקתיים, איזון הורמונלי ועוד.


ואחרון חביב הוא הקינמון בעל סגולות המרפא הרבות, המשמש למטרות רפואיות מזה אלפי שנים. מלבד הפעילות התומכת בהזרמת הדם במערכת הלב וכלי הדם, הקינמון עוזר בריפוי של שפעת והצטננות ע"י כך שהוא מחמם ומייזע וכך עוזר בהדיפת הפתוגן (הוירוס) מחוץ לגוף. בהיבט סיני מסורתי, זהו צמח שמחזק יאנג צ'י של הלב והריאות ולכן עוזר לגוף להתמודד מול שפעת, שהיא בעצם מחלת קור שפלשה לגופנו.






bottom of page