top of page
חיפוש

חומצות שומן חיוניות

מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו והראו את יעילותם של חומצות השומן אומגה 3 בהקשר לבריאות כלי הדם והגנה מפני מחלות לב וכלי דם(מחלות קרדיווסקולריות),עובדות שהובילו למסקנה שלתזונה של דגי מים קרים חשיבות בהגנה על הלב וכלי הדם, הודות לכך שהם עשירים במרכיב האומגה 3.

נערכו מחקרים רבים נוספים אשר גילו את השפעתם החיובית של חומצות שומן חיוניות (לא רק אומגה 3) על מחלות ומצבי בריאות נוספים, כגון: יתר לחץ דם, רמות טריגליצרידים גבוהות, רמות גבוהות של הכולסטרול LDL מחלות אוטואימוניות, דיכאון, היפראקטיביות -ADD,השפעה על מערכת החיסון, מניעת דלקות פרקים ודלקות שונות בגוף.

כיום, רובנו מודעים לכך שלא כל השומנים מזיקים, ואף יותר מכך, שיש ביניהם החיוניים לנו ביותר לתפקוד תקין ולמניעת מחלות.

תזונת העולם המערבי והתפתחות טכנולוגיית המזון הביאו עימן צריכה מוגזמת של חומצות שומן רוויות ושומני טרנס מזיקים על חשבון צריכה של חומצות שומן חיוניות.

כיום מוכרות 20 חומצות שומן חיוניות אשר 2 מתוכן אין הגוף יכול לייצר בעצמו ועליו לקבלן מהמזון:

אומגה 3 ואומגה 6

על מנת להבטיח בריאות אופטימלית יש לצרוך כמויות זהות פחות או יותר של חומצות שומן אילו, כלומר יחס של 1:1 לערך, כשהיחס בתזונה המערבית המודרנית הינו יחס של 1:10ואף יותר ולכן מקובל לצרוך אומגה 3 כתוסף מזון. חוסר איזון כזה בתזונתנו מוביל לשינויים שליליים בכמה ממערכות הגוף כגון.

אומגה 3 למשל משתתפת באיזון תהליכים כגון: ייצור הורמונים, טמפרטורת הגוף,לחץ דם, דלקות, אלרגיות, נפיחות, כאב, קרישת דם ועוד.

השומן הינו המרכיב של ממברנות התאים- ומכאן עוזר בתהליכים קוגניטיביים, מהווה חומר מוצא לאיקוזונואידים, תפקוד של מערכת החיסון, לחץ דם, קרישת דם ועוד.

כשיש יותר אומגה 6 בגוף נראה קרישיות יתר,כיווץ כלי דם, לחץ דם, טריגליצרידים,דלקת, דלקת פרקים,דיכאון

כשיש יותר אומגה 3 בגוף נראה מצב הפוך- התרחבות של כלי דם, ירידה בתגובה דלקתית.,שיפור מצב הרוח, ועוד..

אומגה 9 הינה חומצת שומן חד-בלתי רוויי וגם לה מייחסים תכונות בריאותיות חיוביות.

היא קיימת בשמן זית בכמות גבוהה. בקרב החיים בארצות הים התיכון שבהן צריכת שמן הזית גבוהה, נמצאה כמות כולסטרול נמוכה יותר מאשר אצל החיים במדינות המערב.

רצוי לעשות מאמץ ולקבל כמה שיותר חומצות שומן חיוניות מהמזון ולא מכמוסות, בעיקר אם לא קיימת בעיה. הכמות המצויה במזון הינה מספקת בהחלט למניעה ושמירה על הבריאות במידה ויודעים לנתב את התזונה כך שתכלול מקורות טובים לחומצות שומן חיוניות ותמנע עודף מחומצות שומן אחרות.

במקרה זה אחרוג ממנהגי ואומר, שכאן אני אכן עושה שימוש נרחב יותר בתוספים של חומצות שומן בכמוסות אם מדובר במצב המצדיק זאת, וזאת מאחר ובמצבים מסוימים אנו זקוקים לכמויות גדולות יותר מאשר אלו הניתנות להשגה דרך המזון.

לפני זמן לא רב נהגו להמליץ אך ורק על תוספי חומצת שומן מסוג אומגה 3 מתוך ההנחה שאומגה 6 ואומגה 9 קיימות בשפע במזון. ההתייחסות הופנתה ליחס שבין השתיים ואף הוזכר שישראל נמצאת במקום גבוה ברשימת מדינות שבהן היחס הזה הוא מבין הגבוהים בעולם ושקיימת צריכה גבוהה מאוד של אומגה 6 לעומת צריכה מועטה, אם בכלל, של אומגה 3.

היום, ממליצים שלא לבודד ולקחת רק אומגה 3 אלא לשלבו יחד עם אומגה 6 ולעיתים אף עם אומגה 9 כאשר יש להקפיד על יחס ואיזון נכונים ביניהן.

מקורות לחומצות שומן אומגה 6

שמן בוראז', שמן נר הלילה, שמן זית, שמן חריע, שמן חמניות

מקורות לחומצות שומן אומגה 3

דגים ממים עמוקים, אצות ים, צמחים ירוקים ,זרעי פשתן, שמן זרעי פשתן מכבישה קרה, שמן דגים, צ'יה ואגוזי מלך..


מקורות לחומצות שומן אומגה 9

שמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, בוטנים, שקדים, אגוזים ושומשום.

היחס בין חומצות שומן אלו בגוף חשוב מאוד.

תזונה מודרכת יכולה לכוון לצריכה של שלושתן באופן מאוזן וביחס נכון.

במקרים מסוימים ניתן ליטול אחת מהן בצורה מוגברת על ידי שימוש בתוספים.




bottom of page