חיפוש

הרחם, הלב, והקשר ביניהם

לפי הפילוסופיה של הרפואה הסינית, הלב מתאר את נפש האדם.

אותו אספקט של הלב קשור במהות התמצית השוכנת בלב ומתבטאת ביכולת האדם לעגן את ההשפעות הרוחניות במהלך החיים, השפעות יומיומיות כגון חקירה ולמידה.

ביטוי אספקט הרוח באדם נקרא SHEN ו LING. המשמעות היא חיבור בין שמים לאדמה, יין ויאנג. בסימנית הסינית נראה ציור המתאר טקס שמאני של ריקוד ושירה - טפיחות רגליים על הקרקע. אנלוגיה זו מתארת את האחריות של האדם/אישה דרך עשייה, מתוך השראה שמיימית.

הרחם ברפואה הסינית קשור לאיבר הכליות ומעטפת הלב והקשר ביניהם מתחבר עם ערוץ (מרידיאן) ה"באו מאי".


לפי הרפואה הסינית ישנו קשר ישיר בין מצב הלב והרחם. ניתן להסביר זאת, גם בשפה המערבית, כעודף במערכת הסימפטטית הפועלת במצבי סטרס ומחלישה את בלוטת האדרנל שבכליות, מה שעלול לפגוע בתפקוד השחלות ובפריון.

החיבור בין הלב והרחם דרך ה"באו מאי" מאפשר לאישה להביא את אותה אנרגיה שמיימית בתהליך בו הלב אמור להיות פתוח, נינוח ושקט ובכך תודעה של שלווה תפעיל את המערכת הפרה סימפטטית ותאפשר את ההשראה, התנועה והחום הנחוץ על מנת שצ'י (אנרגית החיים) ודם יזרמו אל הרחם. כל זה נשמע פשוט, אלא שבמצבים רבים מצב זה לא מתקיים. סטרס כתוצאה מחוסר הצלחה, הפלה או לידה שקטה, מהווה טראומה הפוגעת באמון של האישה להרות שוב, ומצבים פיזיולוגים שונים מהווים מכשול ועשויים להציף את הקושי הקיים בתהליך ולהביא לתקיעות של התהליך עוד יותר.

במקרים אלו חלק מעבודתי הוא להתייחס, בטיפול עצמו, להיבטים הרגשיים, דרך הדיקור ודרך עבודה על תת המודע.


התהליך של טיפולי פוריות הוא לעיתים ארוך וטומן בתוכו מסכת של בדיקות רפואיות וטיפולים הורמונליים, המוסיפים לעומס הרגשי שהאישה עוברת, יחד תחושת כשלון ורגשות שליליים כגון פחד מאי המשכיות החיים. זהו פחד המשויך לכליות ונקשר בערוץ ישיר ללב, אותו אספקט של הנפש (שן) הפוגע בערוץ התקשורת, וכך נוצר נתק בין הלב והרחם - האחראים למודעות הגבוהה שלנו. כאשר הלב נסגר, נוצרת חסימה או סגירת הערוץ ולא מתאפשר לתמציות להתפתח ברחם.


מצד אחד ישנו היבט מאוד פרקטי בטיפול, כאשר אני מלווה תהליכים בפרוטוקול של הפריה חוץ גופית ומתאימה את הטיפול לשלב בו האישה נמצאת במהלך הטיפול המערבי. מטרת הטיפול היא לתמוך בעבודת השחלות ליצירת זקיקים, ניקוי חום כתוצאה מעודף הורמונים ועידוד תנועה של צ'י ודם לרחם. במצבים בהם יש טראומה, חרדה ופחד מאוד עמוק שלא מאפשר את התקשורת הנכונה ונוצר נתק, אני עוצרת את התהליך הפרוטוקולי ומטפלת בתשתית העמוקה יותר, הנחוצה על מנת לשקם את הלב וליצור חיבור מחדש, בו אמונה ותקווה מתחילות לזרום תוך כדי טיפול מעמיק באותם פחדים.

בטיפול אעבוד על תהליכי עיבוד ריגשיים וחמשת הרגשות, תהליכים המאפשרים שבירת דפוסים ושינוי פרדיגמה/אמונות שלא משרתות אותנו ובדיקור אטפל בחיבור ובאספקטים הספיריטואלים של הערוצים הקושרים את ערוץ ה"באו מאי".

למשל, נקודות המייצרות שינוי תודעתי, בו נתמוך בנפש ובאומץ ובפתיחות שלה לקבל השראה.


דנה הגיעה אלי לטיפול לאחר הפסקת הריון בשבוע 18 להריונה בגלל בדיקת מי שפיר. היא הגיעה במצב פוסט טראומטי, לאחר לקיחת החלטות ותהליך כניסה לניתוח שהיו מהירים מדי. היא שיתפה בבכי רב את הלחץ שהופעל עליה ואת המחשבה שאולי היתה זו החלטה שגויה.

חוויה כזאת הותירה בה כאב ותחושת אשמה, ביחד עם חוסר הידיעה מהו הדבר שהיה נכון לעשות (על אף שהכל כבר נעשה).

אסטרטגיית הטיפול הייתה, ראשית, לתמוך בערוץ הבאו מאי ולעזור בעיבוד הרגשי של החוויה, ולאחר מכן לתמוך בפרוטוקול הרפואי שתקבל.

בטיפול השתמשתי בנקודות דיקור שנמצאות בבית החזה, המחברות את הלב והכליות ויוצרות מעטפת מגנה על הנפש של הלב, וכך מחזקות את יכולת ההתמודדות שלה. נבחרה נקודת דיקור המזמינה את הנפש לשכון בחזה ומזמינה את האדם לראות את התכנית הגדולה ולהקשיב למקום זה מתוך פרספקטיבה גבוהה. מיקום של עוד מחטים בנקודות נוספות בבית החזה איפשר את התקשורת הנחוצה ותמך בתחושת הריקנות שחשה, שאינה מצליחה להזין את עצמה ולמצוא ערך.

לשמחתי, כבר שבוע לאחר מכן חזרה דנה אחרת וראיתי שיפור ניכר במצבה הרגשי. הוספתי נקודת דיקור שבה היא תוכל להתנתק מהפחד ההשרדותי ולראות את הצעד הבא. המשכתי לטפל בה דרך דיקור וכלים טיפוליים נוספים, כגון דמיון מודרך ולאחר מספר טיפולים כאשר מצבה התייצב, החלה תהליך של הפריה חוץ גופית עם PGD וזאת על מנת לאבחן את המצב הגנטי לפני השרשה.

נכנסנו לפרוטוקול זה עם תמיכה דרך הדיקור ובסבב השני נכנסה דנה להריון המיוחל. נכון לעכשיו היא באמצע ההריון ומצבה נהדר.


זהו מקרה אחד מני רבים בהם אני מטפלת. טיפול באספקטים ריגשיים באמצעות הרפואה הסינית הנו כה עמוק וע"י טיפול מדויק תלוי אבחנה, אוכל לתמוך בתהליכים רגשיים ופיזיולוגיים אלו.